“Tanca la porta a l’intrusisme”, la campanya d’ASHOTUR per a gaudir d’unes vacances segures

Marina Montañés i Sonia Miralles, tècniques del Servei Territorial de Turisme, han destacat que en 2023 s’han registrat 1370 habitatges turístics en Castelló

L’Associació Provincial d’Empresaris d’Hostaleria i Turisme de Castelló, ASHOTUR, ha revelat per fi la seua campanya de conscienciació i lluita enfront dels apartaments turístics il·legals ‘Tanca la porta a l’intrusisme’, una iniciativa disruptiva i d’impacte que ha sigut presentada en el CdT de Castelló i que s’ha impulsat amb la col·laboració de Turisme Comunitat Valenciana. L’acte també ha comptat amb una jornada informativa impartida Marina Montañés, Cap del Servei Territorial de Turisme Castelló, i Sonia Miralles, Tècnica d’Empreses Turístiques del Servei Territorial de Castelló, els qui han explicat els detalls del procés de registre d’un habitatge turístic d’acord amb la norma autonòmica.

La presentació ha començat amb una intervenció del vicepresident de ASHOTUR, Luis Martí, que ha fet un repàs a l’evolució de l’intrusisme turístic en la Comunitat Valenciana i a Castelló. “En un principi la situació estava totalment descontrolada, no hi havia cap mena de regulació i l’ocupació era bastant alta. A poc a poc es va anar relaxant i amb l’entrada en vigor de la normativa la situació s’ha anat canalitzant. El problema en aquests moments és la competència deslleial i il·legítima que es genera entre els habitatges turístics que sí que compleixen els requisits i estan degudament registrades i les que no, aquesta és la vertadera lluita de ASHOTUR. Mai hem fet apologia d’un allotjament turístic enfront d’un altre, del ‘hoteler’ enfront del ‘apartamentero’, la problemàtica concerneix a l’allotjament legal enfront de l’il·legal, ja que la irregularitat no sols és present en els allotjaments, també es troba en càmpings, autocaravanes, en l’hostaleria etc. Tot aquest nínxol de frau afecta a l’oferta legalitzada, al client, els drets del qual queden anul·lats automàticament i per descomptat, també genera un impacte negatiu en la destinació turística”, ha assegurat Luis Martí.

Pablo García, creatiu de SUMMUMSTUDIO, l’estudi de disseny i comunicació encarregat de la campanya, ha explicat el concepte sobre el qual s’ha ideat ‘Tanca la porta a l’intrusisme’. “A l’hora d’abordar aquest projecte, volíem generar unes peces audiovisuals que foren molt didàctiques i senzilles. Per això apostem per un element carregat de simbolisme, una porta; perquè en travessar el llindar d’un apartament podem fer-lo de dues maneres, d’una forma legal i segura, o d’una forma il·legal i insegura”, ha assegurat.

Així, es va crear una porta, del mateix color Pantone que el distintiu identificatiu que han de portar els apartaments, que es va usar per als dos espots, un dirigit al propietari o arrendador i un altre a l’arrendatari o turista. En els últims dies s’ha mogut la porta per diferents punts de Castelló per a generar expectació prèvia al llançament, fet del qual s’han fet eco mitjans de comunicació i creadors de contingut. Una campanya bidireccional, disruptiva i d’impacte amb la qual es vol crear consciència en la ciutadania i generar un hàbit abans d’oferir un habitatge com a allotjament o realitzar una reserva.

En 2023 s’han registrat 1370
habitatges turístics a Castelló

La presentació ha prosseguit amb una jornada informativa a càrrec de Marina Montañés, Cap del Servei Territorial de Turisme Castelló, i Sonia Miralles, Tècnica d’Empreses Turístiques del Servei Territorial de Castelló, en la qual han sigut presents responsables d’empreses gestores i propietaris. Montañés ha explicat que el registre d’habitatges d’ús turístic ve dau en el Decret 10/2021 de 22 de gener del Consell i que només es pot realitzar de manera telemàtica. “La presentació en línia és una forma de profesionalitzar el procés i una vegada entregada realitzada la sol·licitud, en la qual s’han d’emplenar totes les dades de l’habitatge, i que ha d’incloure també una declaració responsable i un informe de compatibilitat urbanística expedit per l’Ajuntament, en el Servei Territorial de Castelló el validem amb bastant rapidesa”. La tècnica també ha indicat que la normativa obliga a publicitar el número d’inscripció a través del distintiu i que aquest s’ha de col·locar de manera visible en l’habitatge. Així mateix, ha destacat que la ‘legalització’ de l’habitatge turístic aporta també moltes garanties a l’usuari, ja que tindrà a la seua disposició un full de reclamacions i a més la devolució de la fiança està garantida. En aquest sentit, ha destacat que en 2023 s’han registrat 1370 habitatges turístics a Castelló.

Per part seua, Sonia Miralles, Tècnica d’Empreses Turístiques del Servei Territorial de Castelló, ha indicat que la batalla en el cas dels habitatges turístics es lliura en internet, ja que en els portals de lloguers vacacionals costa molt de trobar el número de registre i el titular. “La inspecció no és porta a porta, transcendeix a la xarxa, en la qual cal fer una àrdua tasca d’investigació que no sempre és fructífera. En aquest cas, la col·laboració ciutadana pot ser-nos de gran ajuda” i ha comentat que quan es localitza a un propietari que no té inscrita el seu habitatge turístic, se li fa un requeriment per a legalitzar-lo, i en el cas que no ho faça, la sanció pot arribar als 100.000 euros.

Directe