El Castell de Peníscola eleva a 1,5 milions les visites en els últims cinc anys

Enguany s’esperava el rècord de visitants a la fortalesa peniscolana, però la pandèmia ha truncat les expectatives

El Castell de Peníscola, en una imatge d'arxiu

Més d’un milió i mig de persones han conegut el castell papal de Peníscola des de 2015, una dada que el converteix en l’atractiu turístic més visitat de les comarques de Castelló. El president de la Diputació, José Martí, ha atribuït aquesta important xifra «al canvi de rumb que ha emprés la fortalesa papal des que es començara a desplegar el pla director de recuperació i dinamització de l’espai», declarat com a Bé d’Interés Cultural. En aquest punt, ha recordat l’increïble augment en el nombre de visitants dels últims dos anys coincidint amb l’aplicació de grans millores per a millorar l’experiència del públic en general, les quals han consistit en la musealització del recinte, la rehabilitació de diferents estàncies i l’eliminació d’elements impropis i l’adequació de les instal·lacions perquè puguen ser majoritàriament accessibles. Per a això, s’han invertit vora 2,5 milions d’euros entre fons provincials i europeus.

Martí ha posat el castell peniscolà «com una aposta segura» i ha recordat que les expectatives eren que «aquest 2020 superaríem el rècord de visites en tota la sèrie històrica». Prova d’això són les «magnífiques dades que es van registrar en els dos primers mesos de l’any -vora 17.000, un 10% que en 2019-, quan es van batre en ambdós casos les majors xifres de visitants des que es disposen de dades». Malauradament, el colp que ha suposat la pandèmia de Covid-19 per a Castelló ha truncat aquestes expectatives, «però no les ganes de treballar d’aquesta Diputació per a afrontar aquesta situació».

Durant l’estiu, la institució provincial s’ha bolcat en dotar el castell de continguts culturals perquè servisca com a un pol d’atracció per a turistes i visitants, i com a tal, d’economia i creació d’oportunitats. La diputada provincial de Cultura, Ruth Sanz, ha destacat la celebració «amb la total normalitat» dels festivals de teatre clàssic i de música antiga i barroca de Peníscola, els quals han aconseguit arrastrar fins a la localitat del Maestrat a centenar de persones disposades a gaudir al màxim de la millor cultura sota les estrelles.

Les xifres estivals, tot i que llunyanes a les d’anys anteriors, «han estat per damunt de les nostres expectatives» i han sumat més de 50.000 visitants entre els dos mesos per excel·lència de l’estiu, el juliol i l’agost. Ruth Sanz, com a diputada responsable del castell, ha assegurat que «per als pròxims mesos volem seguir promocionant la fortificació peniscolana com un espai segur i interessant per a visitar en família». En aquest sentit, ha animat a conéixer-lo d’avantsala des de casa amb la recreació en 3D «que hem estrenat enguany per a promocionar el castell fora de les nostres fronteres. Estem segurs que animarà a molta gent a vindre a conéixer Peníscola i la província de Castelló».

Cal destacar que des de la seua reobertura, el passat mes de juny, la Diputació de Castelló, propietària de la fortalesa, ha extremat al màxim les mesures de seguretat per a garantir la salut de tots els visitants, amb la instal·lació de punts d’higiene de mans i de mampares separadores i la neteja i desinfecció constant de tots els indrets del castell.

Directe