Premis a les emprenedores rurals del delta de l’Ebre

La cooperativa Dones Arrosseres del Delta de l’Ebre i l'empresa Ecocastellsde de Susana Castells de Deltebre han estat entre les iniciatives guardonades per la Federació d'Associacions de Dones Rurals d'Espanya

Premis a les emprenedores rurals del delta de l’Ebre

La Federació d’Associacions de Dones Rurals (FADEMUR) ha celebrat els dies 19 i 20 de juny a Madrid la VII Trobada Ruraltivity, la cita anual que reuneix dones rurals emprenedores de tota Espanya. Concretament, enguany s’han trobat més de 100 dones rurals de la seua llançadora d’emprenedoria Ruraltivity. Procedents de 14 comunitats autònomes, les emprenedores s’han donat cita en la Facultat de Ciències de la Informació de la Universitat Complutense de Madrid.

Després de la formació celebrada ahir, avui la VII Trobada Ruraltivity ha estat centrat en la visibilització de les dones rurals emprenedores, l’impacte positiu de la seua labor i la problemàtica que enfronten. En aquest últim punt, les emprenedores han posat l’accent en les dificultats a l’hora d’accedir a finançament i formació, la menor visibilitat, els problemes logístics i les traves burocràtiques que pateixen per emprendre des dels seus pobles.

Precisament, ajudar-los a superar aquestes dificultats és l’objectiu de la llançadora Ruraltivity que posa en marxa FADEMUR juntament amb la Fundació Pepsico i el Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030. Mitjançant l’acompanyament que encentran en Ruraltivity, les emprenedores poden millorar els seus projectes i, des d’ells, contribuir a la lluita contra problemes que afecten a tota la societat, com el calfament climàtic i el despoblament rural.

Veus en la VII Trobada Ruraltivity

El centenar d’emprenedores rurals congregades han estat abrigallades per representants de FADEMUR i les entitats col·laboradores de l’una o l’altra forma de Ruraltivity. Al llarg de la jornada, han participat des de l’escenari Teresa López López, presidenta de FADEMUR; Montse Cortiñas González, secretària de FADEMUR; Andrea Pont, directora de la Fundació Pepsico a Europa; Marta Puyuelo, directora d’Assumptes Corporatius i Sostenibilitat de Pepsico Sud-oest d’Europa; Begoña García Bernal, secretària d’Estat d’Agricultura i Alimentació del Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació; Jorge Clemente Mediavilla, degà de la Facultat de Ciències de la Informació de la UCM.

També des de l’escenari algunes participants en Ruraltivity han explicat la seua experiència en diferents activitats que la llançadora celebra al llarg de tot l’any.

Carla Gili, olivarera de la província de Lleida, ha posat el focus en la formació que ha rebut gràcies a la llançadora, agraint específicament aquelles tècniques d’agricultura regenerativa que ha pogut implementar en la seua explotació. Natalia Castaño, responsable tècnica de Ruraltivity a la Regió de Múrcia, ha complementat aquest tema i ha posat l’accent en la importància del treball des del territori per a desenvolupar tallers d’aquest tipus. Per part seua, Belén Cavestani, agricultora en ecològic de la província de Càceres, va parlar sobre la seua participació en el programa d’intercanvi entre agricultores de Ruraltivity, gràcies al qual va poder compartir la seua experiència amb Ana Álvarez, companya de la província de Lugo. Finalment, Inés Carballo, productora d’espirulina, va explicar la transformació que durant l’últim any ha posat en marxa en el seu negoci, ‘Aitana Espirulina’, gràcies a la beca aportada per la Fundació que va guanyar en la passada edició.

Un any d’emprenedoria femenina en Ruraltivity

Des de FADEMUR han fet balanç de l’últim any de Ruraltivity, destacant que la seua llançadora ha augmentat el nombre de projectes impulsats, passant de 409 a 484 durant l’últim any.

Més enllà del volum, per a la presidenta de FADEMUR, Teresa López López, el destacat de Ruraltivity “és que arriba a llocs recòndits”. Actualment, més del 63% de les emprenedories se situen en municipis de menys de 5.000 habitants; més del 32% estan en pobles de menys de 1.000 habitants i el 7% en pobles de menys de 100 habitants

Quant als sectors en els quals se situen, són majoritaris aquells relacionats directament amb el camp, estant quasi un 35% de les emprenedories estan emmarcats en el sector agrari, la transformació agroalimentària o la silvicultura.

A més, ressalta que un 20,45% dels projectes integrats en Ruraltivity són d’artesania; un 5,79% en el d’oci, cultura i esport; i el 6,82% en el de turisme, entre altres sectors. “L’èxit dels negocis d’aquestes dones és l’èxit de les seues comunitats, els seus projectes dinamitzen l’economia i revitalitzen la vida als seus pobles”, ha explicat Teresa López posant de manifest la lluita contra el despoblament rural que fa la llançadora de FADEMUR.

També sobreïx l’aposta contra el calfament climàtic dels projectes de Ruraltivity: el 15,5% es recolzen en l’economia circular i el 43,39% són emprenedories verdes. Per a completar la visió sobre la sostenibilitat, cal esmentar que el 25,62% són projectes d’emprenedoria social.

Sobre el perfil d’aquestes emprenedores rurals, destaca el compromís de Ruraltivity amb les dones més afectades per la segregació horitzontal i vertical del mercat laboral dels pobles. En la llançadora el 21% d’elles té 35 anys o menys i el 63% té 41 anys o més.

Marta Puyuelo, directora d’Assumptes Corporatius i Sostenibilitat de PepsiCo Sud-oest d’Europa, ha afirmat durant l’esdeveniment: “Per tercer any consecutiu, continuem fent costat a Ruraltivity per a impulsar l’emprenedoria de més dones rurals. Tot això amb l’objectiu de combatre els principals reptes del món rural al nostre país com són la despoblació i la falta d’oportunitats laborals per a les dones”.

Beques Fundació Pepsico per a l’emprenedoria rural.

Des de la Fundació Pepsico, entitat col·laboradora de Ruraltivity per tercer any consecutiu, a més de donar suport a altres activitats de la llançadora fan molt recalcament a facilitar a les emprenedores l’accés a finançament. Per això, durant la jornada de hui la Fundació ha repartit una bossa de 75.000 euros en beques per a impulsar projectes destacats de Ruraltivity.

Andrea Pont, directora de la Fundació PepsiCo a Europa i responsable d’entregar les beques ha assegurat: “és un privilegi poder contribuir a impulsar vint projectes rurals més enguany, deu més que en l’edició anterior, amb l’objectiu de trencar amb la bretxa de gènere en l’àmbit rural”.

Els vint projectes premiats –deu amb una beca de 5.000 i altres deu amb una de 2.500 euros- estan emmarcats en el sector agrari o operen en economia circular.

Beques d’or (5.000 euros):


Dones Arrosseres del Delta de l’Ebre, cooperativa de mujeres arroceras en el entorno de La Cava (en Deltebre, 11.818 habitantes, Tarragona).

– Cavestany Selección, producción y transformación agroalimentaria en ecológico e intermediación de producciones en las mismas características realizada por Belén Cavestany desde Villanueva de la Vera (2.087 habitantes, Cáceres).

– El Origen, explotación citrícola de María Amparo Martínez Sarrión combinada con agroturismo en Alcublas (654 habitantes, Castellón).

– La huerta de Isma, los huevos de Isa, la explotación agrícola de María Isabel Pérez Palencia en Villoruela (738 habitantes, Salamanca).

– A Santa Viña, el proyecto de Andrea Arias de La Torre para la recuperación de un viñedo autóctono en A Rúa (4.141 habitantes, Ourense).

– Anècdota, explotación de olivar de Carla Gili en Montgai (635 habitantes, Lleida).

– Santuario Apícola Arkoni, aula de divulgación ambiental relacionada con la apicultura de Laura Butragueño, en Pedro Bernardo (771 habitantes, Ávila).


Ecocastells, campo de arroz con manejo de patos de Susana Castells, en Deltebre (11.818 habitantes, Tarragona).

– Más que Miel Inés, de la apicultora María Inés Calvo Marcos, de Fresno del Río (194 habitantes, Palencia).

– Naturfera, donde Raquel Camarero Briones ayuda a cultivar sin químicos comercializando sus productos –con el protagonismo del humus de lombriz- desde Torresandino (560 habitantes, Burgos).

Becas de plata (2.500 euros):

– Abejas del Moncayo, de Lucía Ibáñez y Natalia Lainez, quienes hacen selección genética de abejas reina para la mejora de colmenas en Talamantes (84 habitantes, Zaragoza).

– Aire de Arlanza, cultivo de aromáticas para destilar y oferta de agroturismo de Libertad Cabal en Cilleruelo de Arriba (48 habitantes, Burgos).

– Esencia Viva, la marca de cosmética natural hecha a partir de los cultivos de Noelia Solar Alonso en Antas de Ulla (1.887 habitantes, Lugo).

– Setacor, producción de setas e investigación de María Rosas Alcántara en Villafranca de Córdoba (4.861 habitantes, Córdoba).

– Azafrán Estigma Rojo, producido por Ana María Gutiérrez Arenas en Madridejos (10.169 habitantes, Toledo).

– Dos siglos, diez vinos, de la viticultora y bodeguera Myriam Joven Torcal de Cariñena (3.397 habitantes, Zaragoza).

– Sànima Herbs, cultivo y elaboración de infusiones por parte de Laia Ribes, en Sant Miguel de Balansat (1809 habitantes, en Sant Joan de Labritja, Illes Balears).

– Casa Ramonet, alimentación, cosmética y droguería elaborada por Martina Gilmartin Aventín en Benasque (2.306 habitantes, Huesca).

– Espacio Colibrí, el refugio para el bienestar de Maravillas Espín Rodríguez en Cehegín (14.485 habitantes, Región de Murcia).

– Labrecos, la explotación familiar de agricultura regenerativa y venta directa de Raquel García Rodríguez en Oza-Cesuras (5.203 habitantes, A Coruña).

Directe