Early Music Morella arriba al seu equador

Amb el suport del públic als concerts i activitats entorn de les dones en la música

Early Music Morella arriba al seu equador

Early Music Morella, Curs i Festival Internacional de Música Medieval i Renaixentista, que organitza l’Associació Cultural Comes, arriba al seu equador amb el concert que ofereix Capella de Ministrers, una agrupació dirigida per Carles Magraner amb més de 35 anys de trajectòria artística, amb el programa Sixena que se celebrarà a l’Església de Sant Joan, avui dilluns 24 a les 19.30h. El festival continua desenvolupant-se, sota el lema Feminae i entorn de l’univers femení, en diverses ubicacions històriques de la ciutat de Morella (Castelló) fins al dia 27 de juliol. [Veure documentació adjunta].

Magraner (viella) presentarà al públic tres dels moments més significatius de l’any litúrgic amb aquest repertori: la festivitat de Sant Joan Baptista, la celebració del Mandatum del Dijous Sant, i la Pasqua. Per a això comptarà amb les veus de les cantants Èlia Casanova, Beatriz Lafont, Laia Blasco, Maria Morellà, i l’intèrpret Robert Cases (arpa).

El programa que abordarà Capella de Ministrers mostra la importància musical que va tenir el Reial Monestir de Sijena (Osca), fundat en 1188 per la reina donya Sancha de Castella, dona del rei Alfons II d’Aragó, amb l’objectiu de reunir en el res a les dames nobles del Regne i la Corona d’Aragó. La documentació és escassa però suficient per a mostrar la relació que es va donar entre noblesa, litúrgia i música.

L’estudi de les fonts religioses, musicals i administratives permet recrear una cuidada, sistematitzada i particular pràctica del cant dins de la litúrgia que va perdurar durant segles com a símbol identitari d’aquesta fundació real; el seu Cerimonial (1588) és el compendi de totes elles en aquest antiquíssim i insigne cenobi femení, que el musicòleg Alberto Cebolla abordarà en la conferència Música i litúrgia en un noble monestir femení: el Reial Monestir de Sijena en el Saló Gòtic de l’Ajuntament, avui dia 24 a les 17.30h.

▸ Orient i Occident
El festival comptarà també amb altres rellevants propostes com la que oferiran Dèlia Agúndez (soprano), Eduardo Egüez (vihuela), Aziz Samsaoui (kanun, ses, oud), i Kaveh Sarvarian (nay i percussió), a l’Església de Sant Joan, el dimarts 25 a les 19.30h. En ella brindaran un programa, Cantos a la mar, que discorrerà pels intercanvis i evolució de les influències culturals entre Orient i Occident. En l’Edat mitjana, el vincle amb el món musulmà i la cultura islàmica pot observar-se en la música, l’arquitectura i la literatura europea. A partir del segle XVI, quan Europa comença a explorar el món, porta les seves cultures i costums a les regions que van conquistar, la qual cosa va suposar un gran impacte en el paisatge musical internacional.

El festival arribarà a la seva recta final amb Marco García de Pau dirigint al Cor Early Music Morella a l’Església de Sant Joan el dimecres 26 a les 19.30h. El programa Devotion to Our Lady [Devoció a La nostra Senyora] inclou una àmplia selecció d’obres mestres de compositores i compositors que s’endinsen en el món femení, que tenen com a punt de partida la Música Sacra Renaixentista amb text en llatí i mostres de la música més sentida en llaor de la Verge, desembocant en l’estil policoral que dona pas al nou estil Barroc.

▸ El costat femení
A la nit, el músic i cantant Pi de Vittorio i el ballarí Toni Aparisi, acompanyats per Robert Cases (tiorba i llaüt), actuaran amb el programa Il pelat delle doni, en el Teatre Municipal a les 22.30h, en el qual els artistes a través de la música popular, renaixentista i barroca, proposaran “recórrer aquelles situacions on la dona havia de lluitar per prendre les seves pròpies decisions, portar les regnes de la seva vida”, en un recorregut tragicòmic en el qual mostraran aquest univers infinit des de la música, el teatre i la dansa, disciplines amb les quals recrearan aquesta lluita que transcendeix fins als nostres dies i que ells comparteixen “des del nostre costat femení”.

L’últim dia, dijous 27, hi haurà una actuació de Bassa capella en el Teatre Municipal (12h), i la clausura arribarà amb el multitudinari concert final de curs i l’espectacle La dansa de la mort en l’Arxiprestal de Santa María (19.30h). En aquesta setmana, continuen celebrant-se actuacions improvisades i informals per a gaudir de músiques tradicionals i renaixentistes, jam sessions, tallers de difusió de la música antiga, classes de ioga i visites guiades.

▸ Conferències i debat
Early Music Morella ha albergat conferències al llarg del festival a càrrec de Juan Ángel Vela del Camp, assagista i un divulgador cultural de referència en el panorama musical nacional i internacional. El crític basc, que ha treballat i col·laborat en mitjans com El País, Cadena Ser (La Finestra de Carles Francino) i TVE, entre altres; i Cristina Bordas, catedràtica emèrita de Musicologia en la Universitat Complutense de Madrid (UCM), van realitzar una ponència inaugural, Dones en el paisatge sonor renaixentista, el dia 20.

Per a la taula de debat, La il·lusió del temps, correspondències amables entre el passat, el present i el futur, Espelma del Camp va comptar amb Arancha Aguirre, documentalista, i dos referents de mitjans especialitzats: Sergio Pagán, musicòleg i director del programa Música Antiga d’RNE, i Gonzalo Pérez Chamorro, editor de la revista Ritme, que van abordar la convivència entre homes i dones des del punt de vista creatiu, el dia 21.

▸ Música masclista
Josemi Lorenzo, Doctor en Història Medieval per la UCM, va exposar en la seva conferència, Dones, la situació de la dona en una societat patriarcal que històricament ha silenciat la seva rellevància i paper en la música de manera sistemàtica. Lorenzo, autor de la tesi Les dones i la música en l’Edat mitjana europea: relacions i significats, Premi Extraordinari i Premi a Tesis Doctorals de l’Associació Espanyola de Recerca en Història de les Dones, va assegurar que “el món de la música és masclista, vivim en un món que ho és”.

La musicologia feminista ha comptabilitzat a més de 9.000 compositores des de l’Edat mitjana fins als nostres dies però no es programen. L’organització Women in Music va indicar que solament 76 de 1.445 concerts, oferts per rellevants orquestres de música clàssica en 2017, van incloure una peça composta per dones. I d’entre les més de 3.500 obres que es van interpretar només el 2,3% va ser de compositores.

Nombrós públic

En el festival han actuat fins ara Pablo Márquez, els grups emergents de música antiga Dulcedo Ardens, Entrebescant Ensemble i Rafael Arjona; Brigitte Lesne, Capella de Ministrers, el Bureo, una trobada de música i dansa tradicional; l’organista Atsuko Takano, Eliseo Parra, i la Acadèmia CdM, en concerts que han comptat amb un nombrós públic que ha celebrat les diferents propostes i repertoris. El projecte, dirigit per Carles Magraner, continua amb diverses actuacions, conferències i activitats, i en el seu vessant educatiu facilita l’accés a una formació d’excel·lència en música antiga a més de 120 alumnes nacionals i internacionals.

Early Music Morella, membre de VEM (València Early Music Festivals), REMA (Réseau Européen de Musique Ancienne), Mediterranew Musix i Festclásica, compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Morella, Diputació de Castelló, Generalitat Valenciana, Institut Valencià de Cultura (IVC), Ministeri d’Educació, Cultura i Esport (INAEM), Acció Cultural Espanyola a través del seu Programa per a la Internacionalització de la Cultura Espanyola (PICE), Turisme Comunitat Valenciana, Universitat Internacional Menéndez Pelayo (UIMP), Associació d’Intèrprets i Executants (AiE), La Seu dels Ports de la Universitat Jaume I.

Directe