L’early Music arrenca amb dos concerts a la llum de les espelmes

És una de les cites en una de les més importants de la música antiga en el panorama internacional

Early Music Morella, Curs i Festival Internacional de Música Medieval i Renaixentista inicia el projecte artístic, pedagògic i social que desenvoluparà en diverses ubicacions històriques de la ciutat de Morella (Castelló) del 22 al 28 de juliol. La presència de rellevants formacions, intèrprets i cantants converteix aquesta cita en una de les més importants de la música antiga en el panorama internacional, que en aquesta onzena edició oferirà 11 concerts, 3 conferències, una taula de debat i nombroses activitats complementàries sota el lema Mediterrània.

El festival arrencarà amb dos concerts de Capella de Ministrers a la llum de les espelmes amb els programes Mediterrània i El collar de la paloma a la Porta dels Apòstols de l’Arxiprestal de Santa María, el divendres 22 i el dissabte 23 a les 22.30h. La formació valenciana, dirigida per Carles Magraner i que celebra 35 anys de trajectòria artística en 2022, abordarà en el primer concert un repertori basat en el seu disc homònim en el qual recupera part d’un vast patrimoni artístic, que s’ha desenvolupat als països que banya la mar Mediterrània, des de la música tradicional, renaixentista i barroca.

Amaniments del concert a la Porta dels Apòstols, aquest dijous / Foto: Ajuntament de Morella

Capella de Ministrers, juntament amb els cantants Èlia Casanova i Pi de Vittorio, abordarà músiques napolitanes i mediterrànies d’autors dels segles XVI i XVII com Antonio Valente, Athanasius Kircher, Girolamo Frescobaldi, Claudio Monteverdi… i cançons de Pi de Vittorio amb arranjaments de Magraner i altres obres anònimes i tradicionals. El programa celebra la interculturalitat i pretén reivindicar el mestissatge i vinculació entre la música culta i tradicional.

Amb El collar de la paloma, un concert entorn del disc de l’agrupació i al llibre homònim de l’humanista, poeta i escriptor andalusí Ibn Hazm (Còrdova, 994 – Montija, 1064), la formació celebrarà els 1.000 anys d’aquesta obra considerada un de les més destacades de la literatura àrab que l’autor va escriure a Xàtiva l’any 1022.

Capella de Ministrers abordarà els textos de Hazm que es musicalizan amb improvisacions modals o adaptacions de música instrumental, cançons clàssiques i tradicionals anònimes arabigoandalusíes. D’aquesta manera, dissabte que ve es retrà homenatge a l’autor i a un dels llibres d’amor més bells de la literatura andalusina en un viatge musical per l’amor, tal com ho entenia i va viure l’autor en el segle XI.

▸ Bureo i Pablo Márquez
El Bureo, una trobada de música i dansa tradicional que ve reunint intèrprets, cantants i ballarins professionals i aficionats, tindrà lloc en la Plaça Pla dels Estudis el dissabte 23 a les 19.30h. Pablo Márquez oferirà el programa Stylus Phantasticus en l’òrgan històric de Turull de l’Església Arxiprestal de Santa María el diumenge 24 a les 13h.

Márquez, format en els conservatoris de València, Tolosa, Amsterdam i la Haia, on va cursar estudis de composició, òrgan, clavecín i música antiga, és organista de la Catedral de València i catedràtic de clavecín del Conservatori Superior de València. Ha estat premiat en diversos concursos d’interpretació i composició com el Concurs Internacional d’Òrgan Buxtehude celebrat a Lübeck (Alemanya) i ha ofert nombrosos concerts a Europa, els EUA i el Japó.

El mateix diumenge a l’Església Arxiprestal de Santa María a les 19.30h, actuarà l’Acadèmia CdM amb el programa Cancioner de Montecassino, un manuscrit del segle XV format per diversos fascicles que originalment es trobaven separats i que van ser enquadernats junts a la fi del segle XVII. El repertori musical s’associa generalment a la cort aragonesa a Nàpols i es considera que prové d’un ambient monàstic.

▸ Història de dones
Patrizia Bovi, cantant, professora i especialista en la música medieval italiana i les interpretacions de la qual són aclamades pel públic internacional, brindarà Veus a l’Església de Sant Joan, el dilluns 25 a les 19.30h. Un programa en el qual Bovi relata històries de santes, místiques i mares, entre l’època medieval i la tradició oral. El llenguatge és la veu, de la Sibil·la que té una visió del que succeirà el dia del judici universal; de Santa Bàrbara amb la seva negativa a casar-se amb un noble imposat per la seva família; de María al peu de la creu com a símbol del dolor de la mare per la mort del seu fill… L’Església, ja amb Sant Pau, havia prohibit a les dones l’ús de la paraula i la predicació en públic, convertint-la en un vedat principalment masculí. Només algunes van poder fer-se sentir en els assumptes de l’Església i de l’Estat gràcies al do de la profecia.

Early Music Morella comptarà també amb la presència de rellevants formacions, músics i cantants com Dèlia Agúndez & Eduardo Egüez (dimarts 26 a les 19.30h), Marco García de Pau dirigint al Cor Early Music Morella (dimecres 27 a les 19.30h), Ensemble Andalusí Ibn Badja (dia 27 a les 22.30h), Bassa capella (dijous 28 a les 12h) i la clausura amb l’espectacle La dansa de la mort (dijous 28 a les 19.30h).

▸ Modernitat de la música antiga
El festival també comptarà amb diverses conferències, la inaugural, sota el títol Diàlegs mediterranis, estarà a càrrec del crític musical Juan Angel Vela del Camp i el musicòleg italià Dinko Fabris, el divendres 22 a les 17:30h; una taula rodona, La modernitat de la música antiga, estarà moderada per Espelma del Camp i en ella participaran Susana Castro, musicòloga i directora de la revista Melòman; Javier Marín, Catedràtic de la Universitat de Jaén i director del FeMAUB; i María de l’Ésser, doctora en Educació Musical, Ràdio Clàssica RTVE, el dissabte 23 juliol a les 17:30h.

Així mateix, Patrizia Bovi oferirà la conferència Llauri we singing medieval music according to the treatises? [Estem cantant música medieval segons els tractats?], el diumenge 24 a les 17:30h; i David Mesquita abordarà El contrapunt improvisat en el Renaixement, el dilluns 25 a les 17:30h. En aquesta intensa setmana també hi haurà una masterclass de cant árabo-andalusí, dirigit per Fayçal Benkrizi i Zine Eddine Labdaoui, actuacions per a gaudir de les músiques renaixentistes, jam sessions medievals, i diversos tallers de difusió de la música antiga.

Early Music Morella, membre de VEM (València Early Music Festivals), REMA (Réseau Européen de Musique Ancienne), Mediterranew Musix i Festclásica, compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Morella, Diputació de Castelló, Generalitat Valenciana, Institut Valencià de Cultura (IVC), Ministeri d’Educació, Cultura i Esport (INAEM), Acció Cultural Espanyola a través del seu Programa per a la Internacionalització de la Cultura Espanyola (PICE), Associació d’Intèrprets i Executants (AiE), La Seu dels Ports de la Universitat Jaume I, Universitat Internacional Menéndez Pelayo (UIMP), Càtedra Xinesa, Fundació Baleària, Renomar, Turisme Comunitat Valenciana, Fundació Cultural CdM, Confederació Espanyola de Societats Musicals (CESM), Societat per a l’Educació Musical de l’Estat Espanyol (SEM-EE) i Associació Àmbit.

Directe