Desapareixen per sempre les corbes de Vallivana, després d’un segle de promeses i 5 anys d’obres

Aquest dimecres s’inaugura la nova N-232 amb un acte amb el president del Govern Pedro Sánchez

Desapareixen per sempre les corbes de Vallivana, després d’un segle de promeses i 5 anys d’obres

“Ja l’1 de novembre de 1927, a la revista Vallivana, se comentava amb alegria «Buena noticia. Nos dicen se ha conseguido de la superioridad, la desviación de la carretera de Morella a Vinaroz en los kilómetros del Puente de la Bota etc … con objeto de evitar aquellas y peligrosísimas curvas…»

Aquest text correspon a un article de Pep Querol, contant la història de la carretera N-232 que es publicarà la propera setmana en un Notícies especial dedicat a la infraestructura tant important per a la nostra comarca que s’inaugure aquest dimecres. Era 1927, les corbes ja representaven tot un obstacle per a la circulació d’homes, carros i animals… Hem tingut que arribar fins el 2022 per a que d’una vegada per totes, la gent dels Ports pugue dir que “les corbes de Vallivana desapareixen per sempre”.

L’acte d’inauguració tindrà lloc aquest proper dimecres, 20 de juliol, 5 anys després de l’inici de les obres. Es troba prevista l’assistència del president del Govern, Pedro Sánchez, el president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig i el president del Govern d’Aragó, Francisco Javier Lambán, així com d’altres autoritats.

Després de
5 anys d’obres

El dissabte 29 de juliol de 2017, el llavors ministre de Foment, Íñigo de la Serna, juntament amb la que era consellera d’Obres Pùbliques, Maria José Salvador, el que era president de la Diputació de Castello, Javier Moliner i el que encara és alcalde de Morella, Rhamsés Ripollés, destapava el monòlit commemoratiu de l’inici de les obres al Port de Querol. Aquest acte tenia lloc al punt quilomètric 42,8, prop del santuari de Vallivana. S’anunciava que el projecte suposava una inversió de 40 milions d’euros, considerant-se una infraestructura indispensable per al futur del nord de la província de Castelló i el seu desenvolupament.

Cap a meitat del mes de març de 2019 començaven les obres d’una de les dos macroinfraestructures amb les que compta la nova N-232, s’iniciava la perforació del túnel que travessa per baix el port. L’actuació s’iniciava des de la part nord, la més propera a Morella. A finals de maig de 2019 tenia lloc la calada del túnel de 195 metres de longitut. L’altra macroinfraestructura seria el nou Pont de la Bota.

A l’abril de 2020 començava una de les actuacions més importants i també més vistoses de la nova N-232, com era la instal·lació de les bigues que uneixen els diferents viaductes. Per a poder dur a terme aquesta fase, es va tindre que muntar una espectacular estructura de ferro, un llança bigues que ha servit durant tot el procés i pràcticament fins a les darreres jornades per anar col·locant una a una totes les bigues dels diferents viaductes, 6 bigues gegants en cada un d’ells.

El 18 de febrer de 2021, el ministre de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana i el president de la Generalitat Valenciana visitaven les obres de la carretera. Ábalos destacava que l’avanç de les obres de la carretera N-232 en el Port de Querol milloraria la mobilitat viària del Corredor Cantàbric-Mediterrani. El president de la Generalitat, Ximo Puig, es mostrava realment emocionat en aquesta visita i feia unes extenses valoracions al voltant de l’obra. Destacava que “per a la província de Castelló es pot parlar d’un dia històric, per poder apreciar l’execució d’un obra que va començar a exigir-se a principis dels 90 i de la qual ha sigut necessari el pas de tants anys perquè siga una realitat”.

I ara, el que val es gaudir del nou traçat i contemplar les imponents estructures. La vista, per exemple, que ofereix al conductor el traçat quan s’accedeix a la zona del Pont de la Bota venint de la costa és imponent. Sens dubte és l’obra “estrella” del nou traçat, que ens recorda al pont de Bacunayagua, el més alt de Cuba. Les obres d’aquesta infraestructura han durat un any, perquè arrancaven la primera setmana de juliol de l’any passat.

Directe