Sant Antoni arriba a l’IES Vilafranca

El projecte d'investigació ha comptat amb tallers de relacions, interpretació i cuina

Sant Antoni arriba a l’IES Vilafranca

Malgrat que la pandèmia ha fet ajornar o cancel·lar la celebració de la festivitat de Sant Antoni a molts pobles de la comarca, la covid-19 no ha pogut impedir el desenvolupament del projecte “Investiguem la festa de Sant Antoni”, inclòs dins l’Àmbit artísticolingüísTIC que s’imparteix a l’alumnat de 1r d’ESO de l’IES Vilafranca.

El mes de gener ha estat farcit de diverses activitats “santantoneres” relacionades amb cada element característic d’aquesta tradició vilafranquina, amb l’objectiu d’apropar-la a la joventut i possibilitar que la valoren, que l’estimen i la reconeguen com un tret d’identitat de la nostra terra digne de preservar.

L’enfocament del projecte es fa des d’un punt de vista vivencial, de manera que l’alumnat investiga, interactua, aprèn i posa en pràctica les noves habilitats adquirides, exercint un paper protagonista en tres de les principals branques d’aquesta festa: la composició de relacions, la interpretació de L’alto a la malea i l’elaboració de pastissos.

Les relacions són composicions poètiques de caràcter jocós, dedicades als majorals de cada any, formades per estrofes de quatre versos heptasíl·labs (amb rima al segon i quart vers de cada estrofa) i escrites en registre col·loquial (aspectes que ens permeten treballar a l’aula de manera pràctica les característiques del llenguatge poètic i la varietat funcional de la llengua). Un grup de dos o tres persones és l’encarregat a Vilafranca d’escriure cada any les relacions que parlen dels majorals de torn.

La persona encarregada de fer arribar el passat dimecres 19 de gener les relacions a l’aula de 1r d’ESO va ser Víctor Tena i Pitarch, relacionista des de fa 25 anys. El ponent va fer un recorregut històric i va explicar algunes anècdotes al voltant de les relacions; va extreure, a partir de la lectura de relacions conservades, dades històriques de la celebració de la festa, de l’elaboració de pastissos, de la indumentària de les persones de cada dècada i altres curiositats, i va concloure la intervenció, com no podia ser d’altra manera, amb la lectura d’una relació dedicada a l’alumnat del curs que tot just us reproduïm:

Sant Antoni s’ha ajornat
per problemes de salut,
prompte serà celebrat,
que encara no s’ha perdut.

Este virus maleït
mos fa estar per a pocs trots,
que mai haguera existit
és el que voldríem tots.

Esta festa la faran,
per tot el món és sabut,
ja voràs com xalaran
els joves de l’Institut.

La segona part d’aquesta activitat és un taller de relacions, on l’alumnat ha d’aprendre a riure’s de si mateix per poder escriure una “autorelació”. Una vegada acabada la relació pròpia, es pot optar a escriure’n una d’un company o companya i, finalment, es guanya el dret a dedicar-ne una al professorat.

Per altra banda, la interpretació de L’alto a la malea, al Rellotge i a la Plaça, és un dels trets més identificatius del Sant Antoni de Vilafranca. Es tracta d’una representació teatral on interactuen dos personatges, el traginer o arrier i el guàrdia. L’alumnat, a partir del visionament de la representació tradicional i després d’un treball previ de les característiques del gènere teatral, ha afegit les acotacions escèniques i interpretatives al text original (en el qual només apareixen els parlaments dels personatges). Seguidament, després d’atorgar a cada jove el paper a representar, s’ha treballat la declamació, primer en grup i després per parelles. L’attrezzo i vestimenta ha estat necessari per a la gravació final d’un vídeo de la interpretació de l’Alto a la Malea de cadascuna de les parelles.

I per últim, que no falten els pastissos! No ens podem imaginar unes festes de Sant Antoni a Vilafranca sense aquest dolç tan típic. L’alumnat ha fet un treball d’investigació i de comparació de receptes dels pastissos i ha escrit una recepta seguint les característiques lingüístiques del text instructiu. Una vegada assabentats dels ingredients, dels estris necessaris i del procediment d’elaboració, tothom a fer pastissos! Aquest mateix divendres 21 de gener, arromangats, amb els utensilis personals i els ingredients repartits individualment, l’alumnat s’ha posat a pastar per elaborar la massa dels pastissets. Després, farcits amb confitura o xocolata, ha après a fer el cordonet de segellar i ha ensucrat bé els pastissos. La cocció? Cadascú al seu forn. Un projecte d’allò més llépol.

Visca Sant Antoni Abat!

Directe