El Festival Internacional de Titelles Portsxinel·la arranca amb una gran resposta del públic


L'activitat continuarà fins al 23 d'agost en les localitats dels Ports



El xicotet parèntesi del dimarts 17 d’agost dins de la intensa activitat del Festival Internacional de Titelles Portsxinel·la permet realitzar una primera valoració d’aquesta cinquena edició de l’esdeveniment dedicat al teatre de titelles que es desenvolupa en 16 localitats de la comarca castellonenca dels Ports. Les quatre jornades inicials d’activitat presencial han permès confirmar i prolongar les bones sensacions d’anys anteriors. Produccions de qualitat a càrrec de companyies nacionals i internacionals que són seguides per quantitats importants de públic, la majoria de caràcter familiar.


Una resposta positiva que fa bona la proposta d’Eclíptica d’Art quant a valor cultural i turístic, tal com expressen els espectadors als propis responsables del festival. Per a portar aquestes companyies que giren habitualment pels principals circuits teatrals és necessari el suport de l’Institut Valencià de Cultura de la Generalitat Valenciana, Institut Nacional de les Arts Escèniques i la Música (Inaem), Diputació de Castelló i els ajuntaments de Morella, Vilafranca, el Forcall, la Todolella, Cinctorres, Castellfort, La Mata, Castell de Cabres, Villores, Palanques, Sorita, Vallibona, Portell de Morella, Olocau del Rei, Herbers i Benassal, a més de l’empresa Electra del Maestrat i 32 comerços de la zona.


Aquesta cinquena edició va arrancar el 9 d’agost en manera online. La companyia Ñame Ñame Teatro (Colòmbia-Mèxic) és l’encarregada de conduir el taller de construcció de màscares. Un curs que és seguit des de diverses parts del planeta, amb un alumnat format principalment per dissenyadors i gent dedicada al teatre, les creacions del qual és probable que formen part de les seues respectives pròximes produccions. Durant aquests dies es podrà veure algunes de les màscares que s’han realitzat o estan en procés.

L’activitat presencial va arrancar el divendres 13, i per partida doble. La jove companyia francesa Moving Compass va representar ‘Nino i Mambrú’ a Cinctorres. Una mostra d’intens teatre físic, dinàmic, amb màscares, en la línia de la Commedia dell’Art, que va aconseguir divertir als assistents. El diumenge es va poder veure a Herbers i el dilluns a la plaça Colom de Morella, amb gran quantitat de públic, dins de les precaucions sanitàries actuals.


En l’altre costat de l’experiència es troba la companyia murciana Teatro Los Claveles, que va portar fins a Portell de Morella l’obra ‘Las habichuelas mágicas’, seguint la seua línia de contes clàssics. Una manera de treballar que li acosta al públic infantil i també al juvenil. El diumenge es va representar a la Todolella. Mentre que el dissabte es van encarregar de divertir amb el clàssic entre clàssics ‘La cenicienta’ en La Mata.


La companyia andalusa Siesta Teatro s’encarrega d’acostar als Ports la tradició del Punch & Judy anglès, la Polichinela italiana i el Puchineli català. Un teatre de titelles irreverent i que converteix al públic en part de l’espectacle. ‘Punchinellis’ es va poder gaudir el dissabte a Palanques i un dia després a el Forcall, en concret en el bell convent d’en Blai Berga, restaurat i reconvertit en espai cultural.

Encara queden 25 sessions per viure i gaudir, amb una activitat presencial contínua fins al dilluns 23 d’agost. Per part seua, els tallers online es prolongaran fins a l’1 de setembre.

Directe