Portell descobreix una nova espècie de dinosaure

El Portellsaurus sosbaynati és el més antic de la província de Castelló

Portell descobreix una nova espècie de dinosaure

Andrés Santos-Cubedo i Sergi Meseguer de la Universitat Jaume I de Castelló, Carlos de Santisteban de la Universitat de València i Begoña Poza del Grup Guix de Vila-real, acaben de publicar un treball en el qual descriuen una nova espècie de dinosaure, Portellsaurus sosbaynati, que va viure a la província de Castelló fa uns 130 milions d’anys. Els fòssils van ser trobats en el jaciment del Mas de Curolles-II de Portell (Castelló).

El treball publicat en la prestigiosa revista nord-americana PLOS ONE, descriu els fòssils d’un nou gènere i espècie de dinosaure estiracosterno. Els estiracosternos van ser animals de grandària mitjana a gran, amb un polze proveït d’un esperó, amb orificis nasals engrandits i amb una dieta a base de plantes. Per a definir el nou gènere, els investigadors han combinat el nom de Portell, localitat en la qual es va descobrir el fòssil, amb el vocable grec sauros (fardatxo). El nom de l’espècie està dedicada a Vicente Sos Baynat, geòleg espanyol nascut a Castelló i primer científic honrat amb el títol de “Doctor Honoris causa” per l’UJI.

El nou dinosaure és, a més, l’espècie de dinosaure coneguda més antiga de la província de Castelló, ja que les dues úniques espècies descrites fins hui Morelladon i Vallivonavenatrix tenen entre 126 i 127 milions d’anys, mentre que Portellsaurus s’acostaria als 130 milions d’anys d’antiguitat. L’holotip s’ha descrit basant-se en un dentari dret quasi complet, d’un individu gran (6 a 8 m). Portellsaurus sosbaynati gen. et sp. nov. és la primera espècie de dinosaure identificada en la Formació Margues de Mirambell (Cretàcic Inferior) en la subconca de Morella (Conca del Maestrat).

Amb aquesta nova troballa la Comunitat Valenciana es converteix en la tercera autonomia per darrere d’Aragó (10) i Catalunya (5) en numere d’espècies de dinosaures no avians descrites, amb quatre noves espècies. Els resultats de la investigació s’emmarquen dins d’un projecte que es va iniciar l’any 2016, per part de l’Ajuntament de Portell, la Universitat Jaume I, la Universitat de València i el Grup Guix de Vila-real.

Andrés Santos és paleontòleg; Manuel Canseco és biògraf de Vicente Sos Baynat i Álvaro Ferrer és l’alcalde de Portell

Portellsaurus
sosbaynati

Herbívor, gran i robust, amb les dents similars als d’una iguana, el nou dinosaure ha sigut batejat com Portellsaurus sosbaynati. La denominació científica combina així el nom de la localitat on s’ha trobat -Portell- amb el vocable grec sauros (fardatxo) per a descriure el gènere; i el nom del geòleg espanyol Vicente Sos Baynat -primer científic que va rebre el títol de Doctor Honoris causa per l’UJI- per a nominar l’espècie.

Els investigadors han descrit la nova espècie de dinosaure després de trobar i estudiar les restes fòssils d’una mandíbula quasi completa -la dreta- trobada en un dels jaciments de Portell, al nord-oest de la província de Castelló, una de les zones de la península Ibèrica on més restes de dinosaures s’han trobat i catalogat.

Andrés Santos-Cubedo ha explicat que el dentari dret trobat en un dels jaciments de Portell té una combinació “única” de característiques i ha subratllat que no hi ha cap material similar en cap altra part del món.

Els resultats d’aquest treball s’emmarquen dins d’un projecte que es va iniciar l’any 2016 i en els quals han participat com a investigadors principals Andrés Santos-Cubedo i Sergi Meseguer -de la Universitat Jaume I de Castelló-; Carlos de Santisteban -Universitat de València- i Begoña Poza (del Grup Guix de Villareal).

Santos-Cubedo ha precisat que en el mateix jaciment on han trobat aquesta mandíbula -el de Mas de Curolles II- i en un altre pròxim -el de Mas de Clapises- han reunit fins ara una col·lecció de més de 250 restes fòssils de dinosaures l’estudi dels quals en el laboratori s’està encara realitzant i que podrien pertànyer a la mateixa espècie que s’ha descrit ara o a unes altres.

Però el paleontòleg ha apuntat que necessitaran més fons per a poder preparar i estudiar tot el material que han trobat en la zona i per a escometre noves campanyes d’excavacions que permeten recuperar més fòssils en una zona en la qual, juntament amb Aragó i Catalunya, més dinosaures no avianos -espècies a mig camí entre els dinosaures més clàssics i els ocells- s’han descrit.

L’investigador ha explicat que en els jaciments de la província de Castelló s’han descrit altres dinosaures que van poder conviure amb el Portellsaurus sosbaynati, entre ells diversos teròpodes i crocodilomorfos, i que s’han trobat a més dents de peixos i restes de diversos invertebrats.

Directe