El col·legi de Vilafranca és un dels centres pilot del nou model d’eines digitals educatives

Estarà establit en tot el sistema educatiu el pròxim curs

L'escola de Vilafranca, en una imatge d'arxiu

El conseller d’Educació, Cultura i Esport, Vicent Marzà, junt amb el secretari autonòmic d’Educació i FP, Miquel Soler, i el director General de la DGTIC, José Manuel García Duarte, han participat en la presentació del projecte de Centres Digitals Col·laboratius, que arranca en 50 centres pilot de tot el sistema educatiu valencià, que sumen uns 39.700 alumnes i més de 3.600 docents.

El conseller ha destacat que “aquest projecte pilot permet provar la millora d’eines i utilitats digitals que estem implementant en el nostre sistema educatiu i per això aquest mes s’inicia la formació del professorat dels centres pilot, per tal d’establir-la de manera generalitzada durant el curs que ve”, i ha afegit que: “Era molt necessària la modernització digital de l’administració educativa i de la tasca docent, i durant l’últim any s’ha treballat de valent per a fer-ho realitat amb una nova concepció de l’ensenyament en què les TIC estan integrades en l’aprenentatge del dia a dia”.

El nou model de Centre Digital Col·laboratiu se sustenta en cinc pilars tecnològics, amb possibilitats d’integració entre si i capaços de suportar centenars de milers d’usuaris a diferents nivells: centre, professorat i alumnat, així com les seues famílies.

Els cinc pilars dels CDC són el sistema operatiu Lliurex, el programari lliure que continuarà sent el preferent per als centres educatius públics de la Generalitat; la plataforma AULES, un entorn virtual d’aprenentatge (EVA) que la Generalitat ha desenvolupat sobre Moodle; la plataforma Web família, com a eina de comunicació dels centres o docents amb les famílies o l’alumnat; les pàgines web de cada centre educatiu, allotjades en el PortalEdu desenvolupades amb l’eina WordPress, així com la plataforma Office 365 de Microsoft controlada per la Generalitat, que complementa les anteriors, i que potencia l’ús de les TIC als centres educatius, ja que proporciona comptes de correu electrònic i fomenta el treball col·laboratiu tant en l’àmbit de centre com entre professorat i alumnat.

A més del correu, cada usuari i usuària disposarà d’espai d’emmagatzematge en núvol, possibilitat de fer videoconferències i altres eines de treball col·laboratives, com Teams, on es crearan equips virtuals de treball, segons el nivell educatiu, per a cada aula o cada assignatura.

Per tant, es tracta d’un sistema enriquit i adaptat a les necessitats dels centres educatius, basat en programari lliure, al qual s’afigen eines de Microsoft en un acord pioner i únic a l’Estat en el qual les dades de la comunitat educativa estan completament blindades i amb totes les garanties de privacitat de dades.

Noves figures per a
liderar la transformació digital

Per a implantar el nou model de centre, “que és una de les nostres línies estratègiques”, segons destaca el secretari autonòmic d’Educació i FP, Miquel Soler, “a més de la necessària col·laboració i implicació de l’equip directiu, crearem en cada centre dues figures que considerem essencials: una persona que dirigirà la gestió de la transformació digital de centre i una altra persona que actuarà com a acompanyant en qüestions més tècniques de les plataformes”.

La implantació de la nova plataforma Microsoft 365 començarà en tots els centres el 26 d’abril i prèviament es farà una formació a les dues persones per centre seleccionades, amb el compromís per ambdues d’exercir aquest lideratge i acompanyament als companys i companyes del centre.

La Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DGTIC) liderarà el projecte de gestió del canvi i la integració de les plataformes i la Subdirecció General de Formació del Professorat tutelarà i facilitarà tota la formació pràctica associada no només aquest mes d’abril sinó els pròxims mesos.

Per la seua banda, el director general de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions ha remarcat que “el Centre Digital Col·laboratiu és una de les claus del projecte ‘Centre a Casa’, juntament amb la nova Secretaria Digital, amb el qual pretenem facilitar la relació entre tots els agents del sistema, utilitzant noves plataformes que permeten tant la col·laboració i la comunicació com la tramitació electrònica i que possibilitaran una autèntica transformació digital de tota la comunitat educativa, mantenint sempre el control tant de les dades com de l’ús d’aquestes”.

García Duarte ha explicat que, “amb Office 365, hem incorporat la peça del puzle que faltava per a generar la solució tecnològica del CDC i que permetrà fer evolucionar el sistema actual per a crear, en un futur, un entorn virtual únic per a l’aprenentatge i la col·laboració del milió d’usuaris i usuàries que conformen la comunitat educativa, però, també, consolidar les competències digitals de l’alumnat sota un model flexible i inclusiu, assentat en infraestructures i eines de gestió consolidades”.

La formació per a les 100 persones que exercisquen el lideratge i l’acompanyament en els 50 centres pilot constarà de 4 sessions de 4 hores que es desenvoluparan des del 19 fins al 22 d’abril.

Un dels col·legis escollits
és el de Vilafranca

Les comarques d’Alacant comptaran amb 16 centres digitals col·laboratius pilot, amb més d’11.000 alumnes i uns 1.100 docents. Es tracta d’un CEE, set CEIP i huit IES. Concretament són el CEIP Enric Valor i l’IES El Pla d’Alacant, l’IES Pare Vitòria d’Alcoi, el CEIP Ausiàs March de Benidorm, el CEIP El Fabraquer del Campello, el CEIP Rico Sapena de Castalla, els IES Montserrat Roig, Misteri d’Elx i Severo Ochoa d’Elx, l’IES Serra Mariola de Muro, el CEE El Somni de Sant Joan d’Alacant, l’IES Mediterráneo de Torrevieja, el CEIP M.ª Francisca Ruiz i l’IES Marcos Zaragoza de la Vila Joiosa, el CEIP Ruperto Chapí de Villena, i el CEIP Port de Xàbia.

A les comarques de Castelló són 12 els CDC pilot, que sumen uns 10.800 alumnes i vora 650 docents. Es tracta d’un centre de formació de persones adultes (FPA), una escola oficial d’idiomes, 7 CEIP i 3 IES. Són el CEIP Grangel Mascarós de l’Alcora, el CEIP L’Hereu de Borriol, l’IES de Jérica-Viver, el centre d’FPA Jordi de Sant Jordi de la Vall d’Uixó, el CEIP Sant Miquel de Vilafamés, el CEIP Don Blasco de Alagón de Vilafranca, i sis centres de Castelló de la Plana: l’EOI de la ciutat, els IES Francesc Ribalta i La Plana, i els CEIP Bernat Artola, Gaetà Huguet i Tombatossals.

Els CDC pilot de les comarques de València són un total de 22 i globalment sumen 17.900 alumnes i prop de 1.900 docents. Es tracta d’un centre integrat públic de Formació Professional (CIPFP), set CEIP, un col·legi rural agrupat (CRA), un conservatori professional de música i 12 IES.

En detall són el CEIP Juan Esteve Muñoz d’Albal, el CEIP Colón i l’IES María Carbonell de Benetússer, l’IES de Bocairent, l’IES Primo Marqués de Carlet, el CEIP Clara Campoamor de Paterna, el CEIP Ausiàs March de Picanya, l’IES La Vereda de la Pobla de Vallbona, l’IES del Puig de Santa Maria, el CRA de Benavites-Quart de les Valls, el CEIP Verge del Miracle de Rafelbunyol, l’IES Jorge Juan de Sagunt i l’IES Veles de Torrent.

A més, cal afegir 9 centres més de la ciutat de València: els CEIP Lluís Guarner i Lluís Vives, els IES Benlliure, Districte Marítim, Juan de Garay, Joanot Martorell i Lluís Vives, el CIPFP Ciutat de l’Aprenent i el Conservatori Professional de Música número 2.

Directe