Portsxinel·la supera el repte de la complicada edició d’enguany

Companyies i assistents demostren que és posible realizar espectacles culturals amb seguretat

Portsxinel·la supera el repte de la complicada edició d’enguany



La 4a edició del Festival Rural de Titelles Portsxinel·la suposava tot un repte per a organitzadors, patrocinadors, companyies i públic. La pandèmia de la covid-19 havia posat en perill la celebració d’aquest esdeveniment que suma cultura i turisme a la comarca dels Ports. I una vegada transcorregudes les deu jornades d’activitat, es pot considerar un èxit aquesta edició del 2020, desenvolupada entre el 15 i el 24 d’agost en catorze seus, amb dotze companyies participants i més de 30 activitats, algunes d’elles online. El bon resultat provoca que immediatament l’organització, Eclíptica d’Art, s’haja posat a elaborar la 5a edició, amb la previsió d’ampliar el nombre de localitats fins a 17 i la intenció de tornar a les dates de Setmana Santa, que són les ‘oficials’ d’aquest festival únic que permet programar teatre de titelles en aquesta bella zona muntanyenca de Castelló, al mateix temps que serveix de reclam turístic.


“El resultat ha sigut extraordinari. Era tot un repte dur-lo a terme amb la pandèmia. Però a l’hora de la veritat, ens hem quedat sorpresos per l’assistència, interès, participació i quasi militància per part del públic. Això ens manté l’ànim a dalt. Ha sigut fonamental el suport d’administracions, ajuntaments, públic, artistes i companyies, adaptant-se a les circumstàncies, com mantenir les distàncies amb el públic, cosa que és difícil en una mena de teatre tan pròxim i interactiu”, resumeix Eclíptica d’Art, que ha comptat amb el patrocini de l’Institut Valencià de Cultura de la Generalitat Valenciana, Diputació Provincial de Castelló i Electra Energia. L’any vinent s’afegirà a aquest llistat la Fundació Caixa Castelló.


El seu agraïment inclou als ajuntaments de Vallibona, Portell de Morella, Herbers, Morella, Vilafranca, el Forcall, Cinctorres, la Todolella, Castellfort, La Mata, Villores, Palanques, Sorita i Benassal, una de les novetats d’enguany i que ha permès estendre una mica més l’àrea geogràfica de Portsxinel·la a la veïna comarca de l’Alt Maestrat. A més d’empreses privades de la zona, que han prestat la seua col·laboració.


Aquesta edició tan especial suposava una prova per a tots els participants. I ha quedat clar que amb l’excel·lent comportament de companyies i públic dins de les mesures preventives sanitàries és possible consumir cultura sense riscos de contagi. Distàncies de separació, cadires, evitar aglomeracions, màscares… Tot això ha permès que es desenvolupe l’activitat prevista, encara que a la Todolella no es va realitzar per prevenció per part del consistori.


El Festival Rural de Titelles Portsxinel·la ofereix als assistents molt diferents mostres de teatre. Així, s’ha pogut assistir a cercaviles amb LaPinzón, que ha estrenat ‘Éssers’. Roberto White ha sorprès amb el seu ús d’objectes per a crear personatges, aprofitant les seues qualitats de mim per a mostrar les seues “Criaturas particulares” enmig d’una atmosfera de creativitat i poesia. Una línia nova en el festival l’ha posada Valeria Giugletti, artista argentina de llarg recorregut, sorprenent amb el seu teatre d’ombres en “No toques mis manos” i “Sombras de cine”. El veterà Iñaki Juárez, de Teatre Arbolé, ha oferit una exhibició de titelles de guant en “Tritragedias”. Animació a la vista amb Teatre a Mà, a través de Juanma Picazo, i el clàssic “L’aneguet lleig”, el mateix que Xarop Teatre i “Les tres porquetes”. Hàbil exhibició de títella de guant català a través de la qualitat de Sebastià Vergés per a comptar “El retorn dels Puchinellis”. Binixiflat va posar en escena adaptacions de contes europeus, com són “El peix d’or” (relat rus) i “El gegant sempre te guanya” (suec). Recursos interpretatius del castellonenc Conino Gurillo per a contar “Història còmica de la nostra història”. Titelles de guant mexicà amb Matatena Teatro i “El panadero y el diablo”. També Teatre La Puntual va apostar per una adaptació de “L’anec lleig”, amb la qual es va tancar, a Vilafranca, l’activitat presencial d’aquesta quarta edició. Va suposar l’estrena absoluta d’aquest espectacle.

Una edició internacional, amb presència de representants del teatre de titelles colombians, mexicans i argentins, i la participació habitual de companyies valencianes, catalanes i aragoneses, en honor al Tossal dels Tres Reis, punt emblemàtic dels Ports on conflueixen aquestes tres autonomies.

La novetat ha sigut l’ús diari del recurs online per a oferir tallers, pensant principalment en els qui no pogueren assistir presencialment. Aquesta iniciativa ha resultat un èxit. A més, en la web oficial pot consultar-se en qualsevol moment les classes oferides per Hermanos Castro, Valeria Giugletti i Roberto White. A més, es va presentar el llibre ‘Els titelles del País Valencià’, de Jaume Lloret.


Amb les piles posades, Eclíptica d’Art ja pensa a celebrar la cinquena edició del Festival Rural de Titelles Portsxinel·la en 2021.

Directe