L’Early Music Morella ret homenatge avui a les víctimes de la covid-19

És una de les cites més importants de la música antiga en el panorama internacional

L’Early Music Morella ret homenatge avui a les víctimes de la covid-19
Silke G. Schulze i Pablo Márquez, en una de les actuacions d'enguany

Early Music Morella afronta la recta final de la seva novena edició amb els últims concerts i activitats que se celebraran, avui i demà, en diverses ubicacions de la ciutat de Morella al voltant del projecte artístic i pedagògic que desenvolupa l’Acadèmia i Festival Internacional de Música Medieval i Renaixentista, que organitza l’Associació Cultural Comes, del 17 al 23 de juliol.

Marco García de Pau dirigirà, avui dimecres, al Cor Early Music Morella per a retre homenatge a les víctimes del Covid-19 amb el programa In memoriam en el Convent de Sant Francesc a les 20.00h. El músic asturià, un dels directors corals més prestigiosos d’Espanya, ha guanyat en dues ocasions el Gran Premi Nacional de Canto Coral, en les seues edicions de 2003 i 2006, col·labora amb figuras destacades i com a director ha recollit prestigiosos premis a Europa.

Posteriorment, Orient & Occident amb Confluències actuarà en el Teatre Municipal a les 22.30h. El concert s’articula en quatre blocs: Orient, Occident, Des de les arrels i Les tres cultures en els quals s’abordaran diverses cançons i danses tradicionals, manifestacions que serveixen com a pretext per al diàleg i l’enteniment de les cultures que proporcionen un llegat i un corpus cultural únic reflectit a les poesies i melodies que es recuperen en aquest programa musical.

La formació està integrada per Carles Magraner (viella, rabel i violes), Robert Cases (arpa, llaüt medieval i cítola), Aziz Samsaoui (ud, qanun i zaz çura), Eduard Navarro (duduk, cornamusas, gralla i chalumeau), Jota Martínez (viola de roda, lavta, cítola, setar, guiterna, aña?l i percussions), Pablo Fernández Cantalapiedra (percussions), la coreografia de Toni Aparisi i la participació d’Elizabeth Valdés, Alba Lozano, Pablo Muñoz, Rebeca Barroso, Walter Marín, Elisa Ramón i Marina Borrás.

Finalment, demà dijous 23 de juliol, Bassa Capella amb els alumnes de l’Acadèmia (cant, polifonia, vihuela, guitarres i violes) estarà en el Teatre Municipal a les 12.00h, i en el Convent de San Francisco tindrà lloc el concert de clausura amb La dansa de la mort a les 19.30h. Aquest concert, dirigit per Magraner, que posarà el punt i final a la novena edició és una celebració festiva, multitudinària i coral, amb cant gregorià, polifonia, percussió i la participació de 70 músics entre professors i alumnes.

Early Music Morella, una de les cites més importants de la música antiga en el panorama internacional, ha hagut de superar la complexa situació que ha generat la crisi de la covid-19 per a dur a terme aquest esdeveniment cultural que reuneix rellevants formacions, intèrprets i artistes com Capella de Ministrers, Atsuko Takano, grups de dansa i música tradicional, Pablo Márquez, Robert Cases, Silke G. Schulze, Jota Martínez i Marco García de Pau, entre altres.

Enguany ha comptat també amb conferències impartides per Senén Florensa, Toni Aparisi, Paloma Gutiérrez del Arroyo i Jota Martínez, així com amb una interessant taula rodona en la qual van participar prestigiosos periodistes i crítics musicals per a abordar la presència de la música històrica en els mitjans de comunicació especialitzats i generalistes.

Conferència de Paloma Gutiérrez

Crítics i programadors
internacionals

En el debat, dirigit i moderat per Juan Ángel Vela del Campo (Cadena Ser, El País), van participar Ovidi de Cardona (El Periódico de Catalunya, Dotze Notes) i Pedro González Mira (El País, Ritme), així com els programadors internacionals Richard Lorber (Alemanya) del Tage Alter Musik in Herne, Anna-Katarina Schatzl (Suècia) del Festival de Música Antiga d’Estocolm, i Christophe Mangé (França) que va explicar les seves col·laboracions en diversos festivals i propostes musicals en unes presentacions que van comptar amb el suport d’Acció Cultural Espanyola a través del seu Programa per a la Internacionalització de la Cultura Espanyola (PICE).

Vela del Campo va assumir la frase pronunciada per Schatzl, “mai és tard per a la música antiga”, que s’ha convertit en “un símbol de l’esperança i de la utopia en aquesta epidèmia. Venim a Morella com a una peregrinació, aquí tot és diferent”. El crític basc es va preguntar com s’ha de comunicar la música antiga i va constatar que “els mitjans de comunicació li fan poc cas”. González Mira va indicar que Morella “és una ciutat que té història per tots els costats” i està plena d’espais que requereix la música històrica i que considera fonamentals. “Estem en el lloc més apropiat per a transmetre la pròpia naturalesa d’aquesta música” va asseverar el periodista alacantí.

Ovidi de Cardona va assegurar que “la música antiga està plenament consolidada” perquè “una gran part de la programació dels principals festivals d’Espanya gira entorn d’ella”. Creu que “estem vivint un Renaixement i que gaudeix d’un bon moment. L’expert català estima que “la música històrica va per davant de la clàssica perquè recupera un repertori desconegut i un univers. És un viatge autèntic i una vivència mitjançant la música”.

Carles Magraner, interpel·lat per Vela del Camp, va afirmar que “jo crec en la música amb majúscules, som músics i el que pretenem amb el nostre ofici és comunicar”. El director artístic de Early Music Morella va exposar que “el treball en la música antiga és més complex, de moltíssima imaginació, perquè no tenim cap referència sonora, som mediadors o mediums d’una obra del passat”. En relació amb aquests repertoris es va preguntar, “què hi ha abans de Bach? Un forat negre, en el conservatori no s’estudia res”. Finalment va reivindicar que “la música del Segle d’Or, de les Amèriques, de la Corona d’Aragó… és la nostra gran música”.

Early Music Morella compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Morella, Diputació de Castelló, Generalitat Valenciana, Institut Valencià de Cultura (IVC), Ministeri d’Educació, Cultura i Esport (INAEM), Acció Cultural Espanyola, Turisme Comunitat Valenciana, Obra Social La Caixa, Universitat Internacional Menéndez Pelayo (UIMP), Universitat Jaume I, Associació d’Intèrprets i Executants (AiE), Institut Europeu del Mediterrani (IEMed), Confederació Espanyola de Societats Musicals (CESM), Societat per a l’Educació Musical de l’Estat Espanyol (SEM-EE) i Associació Ámbit.

Directe