“És una obra faraònica i de pel·lícula, veus a la televisió com ho munten i al·lucines”

Fidel Ibáñez va ser conductor de l’autobús de Morella a Vinaròs durant 17 anys

Molts anys per la N-232, primer sense trànsit i després apareixen els cotxes particulars.
De tràfic sempre en vam tindre perquè camions de transport ja hi havia i algun cotxe, però òbviament tota la gent que portàvem en l’autobús van passar a tindre el seu cotxe i això suposa molts més vehicles a la carretera. Es va notar i més en una carretera estreta i en tantes corbes. Però tampoc hi havia el trànsit d’ara, ni molt menys. A més, els camions d’ara són molt més grans que aquells, però la carretera també era més roïna. Però tampoc recordo ara cap accident ni trompada greu, en nosaltres almenys. Però és que al ser més estreta et respectaves, el que baixava ja veia a l’altre i s’esperava a què passara la corba. Ara no, ara no te respecte ningú, si et pille al mig ja t’apanyaràs. Un dia vaig parar dins la cuneta i ja sentia els cruixits del xassís per un camió que baixava com baixava. A més, abans no hi havia “quitamiedos” i els camions treien el morro, però ara tampoc es pot. A la famosa corba del Macareno es feia maniobra, al baixar igual no feia falta i traïes el morro fora i au, però al pujar a parar i recular. Tot allò és el que van fer recte des de la Bota al pont de Vallivana.

Les corbes del Port de Querol com eren?
Més estretes que ara, molt més, les eses eren la meitat, però eixien més cap a fora pel que la visibilitat també era major. Ara el que baixa no veu quasi gens al de baix. Abans deixaves pas i deies adeu i avan, ara passen i si no passes tu això que t’has emportat. La nova carretera s’ha demanat molts anys i ha arribat molt tard, clar. Però ha arribat quan ja no podia ser per a més, és una carretera que té molta importància i no li la donaven. Hem de pensar que és la que uneix el Cantàbric i el Mediterrani, uneix molt de terreny.

En aquells anys ja es parlava habitualment del nou traçat?
Es van dir moltes tonteries, moltes. Algunes van ser el no passar per Morella i fer-la del port de Querol al de Torre Miró directament. Allò era un avanç terrible, i no t’estranyes que en els anys puga arribar, però seria molt roín per a Morella, perdria el ser un lloc de pas, un poble de parada, hauries de vindre aposta. Qui vulga fer això o una autovia seria el pitjor que podria inventar per al poble. Ara en el tram nou… em pareix molt bé i està molt ben fet, però hi ha gent que pensa baixar en mitja hora! Quan van fer el de Mont Roig els d’allà ens ho deien “Vinguen, vinguen, que els faran unes fotos més boniques”, el mateix arribarà ací. No crec que deixen eixes rectes en eixes pendents sense cap radar per controlar la velocitat. Si no posen alguna cosa que limite bastant ahí s’abentaran eh, i serà un perill, és un escalèxtric. Jo puc ser més covard, però si no em tallaren la vella per allà aniria sobretot perquè sense trànsit aniries tranquil del tot. És que hi ha gent que quan ix a la carretera ja està pendent de passar-li al de davant, per què? Quina obsessió tens? Al volant cal més moderació i els senyals estan per alguna cosa. Esta és una obra boníssima, però hem d’anar amb compte amb la velocitat.

Pareix que trobaràs a faltar les corbes.
Jo ja estava “aveat” i no em feia ni més ni menys. Hi havia i hi ha gent que parlava de les corbes en horror, però no ha sigut mai per a tant. Quan la van ampliar passàvem tots els dies, i tiraven “barrenos” tots els dies, mos esperàvem que explotaren la paret i tiraren les pedres costa avall. Passàvem per damunt de la matxaca fins que la van fer tota més ampla. Ens feia malbé les rodes, però no es va tallar mai. El d’ara és fabulós, és una obra faraònica i de pel·lícula, ho veus a la televisió com ho munten i al·lucines.

Tu t’ho creies o eres dels que deia que “això jo no ho voré”?
Que anava a creure’m! No veus que estava tan demanat i tots ho veien tan difícil…

Directe