“En temps de conducció guanyarem i en combustible també”

José Manuel Marín Garcia és xòfer d'un camió “de la terra” des de 1991

Quin canvi de vida et portarà aquest nou traçat de l’N-232?
Per a nosaltres els transportistes ens suposarà menys temps i més comoditat en la conducció. A més, tindrem més seguretat sempre i quan el que vaja damunt del camió respecte els senyals i ho faça com ho ha de fer perquè hi ha de tot tant al volant d’un camió com al d’un cotxe. Per això el nou traçat ha de ser molt millor que el vell, ja que és bastant més recte llevant molts de metres i sobretot moltes corbes de la Torreta fins a baix, de fet, baixar a Vallivana serà un “volao” ara.

Tindreu guany en gasoil i en temps, serà per a dormir un rato més?
En temps de conducció guanyarem i en combustible també estalviarem diners i gasoil, a més de la seguretat. El temps no et sé dir per a què el gastarem, tandebó fora per estar més a casa, però com nosaltres tenim el tema discos i això que no ens permet conduir més d’un nombre hores al dia, el que farem és anar una mica més relaxats que suposo que es notarà en la conducció anant menys nerviosos i en menys pressa.

Sempre s’ha acusat els camioners d’anar massa ràpid, especialment en zones de corbes com al port.
Pot ser que siga tirar-me pedres a la meua pròpia teulà, però sí, és així, es corre massa. Però també crec que va una mica en cada xofer perquè hi ha il·luminats per ahí que van com si estigueren a un circuit. Entre nosaltres ens coneixem tots i ja sabem que hi ha gent de tot. Nosaltres habitualment ens comuniquem en les zones de corbes com al port de Querol o a la Balma, ja que en alguns punts no ens podem creuar, però en la resta no pel que és el que fa situacions perilloses més d’una vegada.

Tens ganes de poder estrenar el nou pont?
Crec que tenim ganes tots, els camions, els turismes i tots en general perquè el trànsit últimament era molt elevat. Les corbes seguiran ahí, espero que respecten el traçat vell i en el moment en què tingues ganes de pujar i baixar pots anar en el cotxe i donar una volta per recordar-les bé i fer-ho més tranquil·lament, en coneixement i sense trànsit. No són per a tant, però el trànsit és massa elevat per a eixe tram des de fa temps.

Passeu moltes hores damunt del camió i durant molts anys.
Massa anys. A la marxa que portem ens jubilarem tard i encara ens queden molts anys per estes carreteres. Ara fem moltes hores damunt. Depèn un poc de la feina de cada un, però nosaltres podem conduir legalment 9 hores al dia i dos dies a la setmana es pot allargar a 10. Hi haurà gent que ho complisca, gent que no arribe i com a tots els llocs altres que ho superaran. Això suposa que pots carregar a les canteres de Morella fent dos viatges i algun en farà tres i si anem a Terol un dia fas dues descàrregues i al dia següent una com que al dia és un viatge i mig. En el meu cas carrego als dos llocs pel que canvia molt l’horari de fer-ho un costat i l’altre. Ara es notarà, segur, i estarem més tranquils.

Directe