Matarranya

Empresaris de sis comarques d’Aragó i Catalunya constituïxen l’Associació Via Verda Val de Zafán

Matarranya, 4 de juny de 2018
Membres de l'Associació Via Verda Val de Zafán a una de les seuEs reunions // NDM

Membres de l’Associació Via Verda Val de Zafán a una de les seuEs reunions // NDM

La creació d’esta associació naix amb l’objectiu d’impulsar una nova i única gestió de la via verda. Si es reconstruïx el traçat complet d’esta via verda, passaria a ser la més llarga d’Espanya

La Via Verda Val de Zafán és el nom de la via ferroviària transformada ara amb una ruta ciclable, a cavall o a peu que travesse l’interior de la província de Terol fins a Tortosa. Més de 100 quilòmetres de recorregut que el dia d’avui encara no són possibles de practicar per complet. Esta situació ha comportat que el sector empresarial relacionat amb este travessia i de les sis comarques per les quals passe esta via (Baix Martí, Baix Aragó, Matarranya, Terra Alta, Baix Ebre i Montsià) hagen pres cartes sobre este assumpte i s’hagen acabat constituint en l’Associació Via Verda Val de Zafán.

Ferran Rosselló, president de la recent associació, va explicar per Ràdio Matarranya que “la intenció d’esta associació és fer un front comú de cara a les administracions que gestionen els diferents trams de la via i anant proposant diferents accions”. Mentre que Javier Arias, membre d’esta associació i veu principal des de la part del Matarranya, va senyalar que”volem tenir veu i vot a les reunions on es reunixen gent de diferents comarques per prendre decisions sobre el manteniment de la via o per parlar dels nous trams. Amb un grup com este podem reivindicar conjuntament que la via es un gran atractiu de vàries zones i que cal lluitar per ell.

La motivació de la creació d’esta associació ve quallant-se després d’anys d‘inacció política per part de les administracions. Arias va senyalar sobre esta qüestió que “porte moltes reunions amb institucions públiques sobre esta via i els nous trams. Al Baix Martí ho han adaptat tot de pressa, però al Baix Aragó no hi ha manera que es faça res“. Amb el mateix to es va expressar Rosselló “a la part catalana són dos consells comarcals [Terra Alta i Baix Ebre] i ara comence a aparéixer la idea de treballar conjuntament. També entenem que l’altre problema és que la via transcorre per dues comunitats autònomes i dificulte la gestió integral” a la qual va afegir “l’objectiu serie tindre un equip de treball unificat entre aragonesos i catalans per poder gestionar esta via”.

El llavó està ja plantat i agafant arrels per fer créixer les reivindicacions. Entre elles, destaque igualar el quilometratge de la via verda des del seu km 0 a la Pobla d’Hijar fins a Tortosa; millorar les condicions dels túnels; unificar un nom igual de la via per totes les comarques; adaptació del tram de la zona del Baix Aragó; inclús, planejar obrir la ruta fins al mar. Encara que Arias com Roselló senyalen que això no va sol de reivindicar sinó també de plantejar noves idees, noves propostes que puguen vertebrar dos territoris i esta atractiva via que té un gran potencial.

Annabel Roda
Click to comment

Leave a Reply

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

To Top