Vall-de-roures

Aprendre les fórmules geomètriques a través de la cuina

Els alumnes de 2on de la ESO de l’IES Matarranya han elaborat esta setmana les seues ‘Tapes geomètriques’, un projecte interdisciplinar que impulse l’aprenentatge de les matemàtiques a través dels fogons

Les matemàtiques estan a tot. I la cuina no és una excepció. Així ho han experimentat els estudiants de 2on de la ESO de l’IES Matarranya, que esta setmana han acabat el projecte de Tapas geométricas, una proposta interdisciplinar que busque fer les mates més atractives i a la que enguany s’hi han afegit més assignatures. Entre el dilluns i el dimecres d’esta setmana, els alumnes de secundària s’han posat davant dels fogons, on han preparat les seues tapes geomètriques. Piràmides de pataca, croquetes quadrades o postres rodones van ser algunes de les propostes. Plats, tots ells, que inclouen fórmules de geometria per a calcular la seua superfície, i que els alumnes de 2on de la ESO han pogut elaborar en la col·laboració dels estudiants de l’Escola d’Hostaleria.

Begoña Domínguez és professora de matemàtiques a l’institut i una de les impulsores d’este programa, i ens explique que “ara posem en pràctica un projecte que portem del gener impulsant a classe”. La idea “és aplicar la geometria en qüestions més pràctiques com serien unes tapes”. Un projecte que va nàixer ara fa uns anys. “Com als estudiants no els agrade això d’aprendre fórmules a classe, amb Araceli, de l’Escola d’Hostaleria, vam pensar de fer alguna activitat pràctica. I quina cosa més pràctica i del dia a dia que aplicar les matemàtiques a la cuina”. Una iniciativa satisfactòria, perquè “han aparegut plats molt reals en forma de cilindres, de cons… La realització en cuina ha segut genial. Han treballat la cuina i les matemàtiques”, va concretar Domínguez.

Però no sol això, perquè el programa de ‘Tapas geométricas’ inclou altres departaments com serien física i química, història, català o castellà. Jara Serrano és professora de llengua castellana a l’IES Matarranya, i va apuntar que “hem seguit la mateixa filosofia que a matemàtiques. Les receptes són una cosa que als estudiants no els hi acaben de motivar. I en el pla de la literatura hem treballat sobretot el relat”. Els estudiants “s’han posat a la pell d’un dels ingredients de la seua tapa, creant una història on l’ingredient protagonista vivia les accions”. Serrano va afegir que “tots els departaments que estem implicats hem treballat des de l’inici de curs. En una primera fase vam treballar el món de les pizzes”.

Experiència molt satisfactòria, on cada assignatura treballava aspectes del projecte que s’adaptaven perfectament al material curricular. En el cas d’història, per exemple, s’ha treballat la història d’alguns aliments que apareixien a les tapes que es van elaborar per l’ocasió. De cara al pròxim any, la intenció és repetir les ‘Tapas geométricas’.

Click to comment

Leave a Reply

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

To Top